Jean Valdor. Sainte Lydwine de Schiedam. Gravure. XVIIe.
Vierge
Ludwig Seitz (1844–1908). Hl. Lidwina von Schiedam,
1890, Sendbote des Göttlichen Herzens Jesu, Jahrgang 1910, Seite 71
Sainte Lidwine de Schiedam
Vierge (+ 1433)
Lydwine ou Ludwine, mystique hollandaise.
Originaire de Schiedam en Hollande, elle naquit dans une famille modeste. Jusqu'à quinze ans, elle fut bien portante. En patinant sur la glace, elle se blessa et dut s'aliter. A partir de ce jour, elle dut rester couchée et les abcès, les névralgies, la gangrène furent désormais son lot.
Elle connut cette vie de souffrance durant 30 ans. En contrepartie, Dieu lui accordait ses faveurs célestes, extases et ravissements. Tant était grand le bonheur qui en découlait pour elle, qu'elle se tenait pour être une femme vraiment heureuse.
Fêtée le 14 avril au martyrologe romain: sainte Lidwine, vierge, qui supporta avec patience pendant presque toute sa vie les infirmités corporelles pour la conversion des pécheurs et la libération des âmes.
Les reliques de Sainte Ludwine sont conservées au Carmel Saints Joseph et Anne, rue de Lausanne 22 - 1060 Bruxelles.
Le relevé des reliques à la Cathédrale n'est pas terminé mais le principal des reliques de Sainte Ludwine se trouve au carmel.
(source: Secrétariat de la Cathédrale des Saints Michel et Gudule, Bruxelles).
Des internautes nous signalent:
- "Il existe une biographie écrite par Joris-Karl Huysmans 'Sainte Lydwine de Schiedam', éditions A Rebours rééditée en novembre 2002.
Ste Lydwine est née en Hollande en 1380; elle vécut 37 ans de souffrances."
- "La fête locale de cette sainte hollandaise Lidwina de Schiedam aux Pays-Bas est le 14 juin, et j'ai cru comprendre que la majeure partie de ses reliques sont rendues à son lieu natal Schiedam!"
- Le prénom original est Liduina, toutes les reliques sont bien dans la basilique St. Liduina de Schiedam
- Sainte Liduina van Schiedam est aussi la patronne des maladies rares.
Martyrologe romain
SOURCE : http://nominis.cef.fr/contenus/saint/974/Sainte-Lidwine-de-Schiedam.html
Mystique Hollandaise
1380-1433
Fête le 14 avril
Issus d’ancêtres nobles, mais tombés dans la pauvreté, les parents de Lydwine n’avaient pas pour cela hésité à élever neuf enfants, huit garçons et une fille. Celle-ci, venue au monde la cinquième, le 18 mars 1380, était une enfant gracieuse et forte, d’une avenante beauté. Quand, à quinze ans, ses charmes et ses qualités lui attirèrent de nombreuses demandes de mariage, elle dit à ses parents : "Je demanderais plutôt à Dieu de me rendre laide pour repousser les regards des hommes." Dieu la prit au mot. À la suite d’une chute où elle eut une côte brisée, on la transporta sur son lit ; elle ne le quitta plus jusqu’à sa mort. Malgré tous les soins prodigués, le mal ne fit qu’empirer. Un abcès se forma qui ne lui permettait plus de rester ni couchée, ni assise, ni levée ; perdant l’usage de ses jambes, elle se traînait sur les genoux, sur les coudes, se cramponnant aux meubles. Ses pleurs, ses cris, ses gémissements effrayaient et éloignaient tout le monde, sauf ses admirables parents, qui ne cessèrent de la soigner avec amour. Peu à peu il lui devint même impossible de ramper ainsi. Trois plaies profondes s’ouvrirent dans son pauvre corps, dont l’une se remplit de vers, qui y grouillaient en telle quantité qu’on en retirait jusqu’à deux cents en vingt-quatre heures. Comme on soulageait les ulcères, une tumeur lui vint à l’épaule, à laquelle s’ajouta bientôt le "mal des ardents" qui dévora ses chairs jusqu’aux os. À cette nomenclature incomplète de ses maux, il faut ajouter la torture des remèdes inventés par l’ignorante bonne volonté des médecins, qui ne réussirent guère qu’à remplacer une maladie par une autre. Ainsi Lydwine était couchée sur le dos, impuissante à se remuer, n’ayant que l’usage de la tête et du bras gauche, torturée sans cesse, perdant son sang, dévorée des vers, et pourtant vivant et gardant assez de forces pour ne pas mourir. Et au milieu de tout cela elle était heureuse, et se disait prête à souffrir ainsi pendant de longues années. À partir de 1414, jusqu’à sa mort, c’est à dire pendant dix-neuf ans, elle ne se nourrit que de la Sainte Eucharistie. Jusqu’à la fin, ses maux s’aggravèrent ; mais ses plaies, ses vomissements n’exhalaient plus que des odeurs suaves et parfumées. Aussi on venait plus volontiers la voir, entretenir et écouter ses pieuses exhortations. Rien de plus ardent que sa charité, toujours au service des malheureux qu’elle secourait malgré son indigente pauvreté, et des affligés qui trouvaient auprès d’elle consolation. Ce fut le mardi de Pâques 1433 que Lydwine acheva la montée de son Calvaire, qui avait duré trente-sept ans. Aussitôt son pauvre corps exténué, défiguré, reprit ses couleurs, son embonpoint et sa beauté ; il exhalait un parfum plus suave que jamais.
Sainte Lidwine et son Ange gardien
Sainte Lidwine, vierge de Hollande, si célèbre par la patience admirable avec laquelle elle supporta de douloureuses infirmités pendant trente-huit ans, vivait dans une fraternelle et douce intimité avec son saint Ange gardien. Il lui apparaissait souvent accompagné de plusieurs autres Anges, sous la figure de jeunes enfants ayant sur le front une croix resplendissante de lumière ; leur visage était d'une ravissante beauté et plus éclatant que le soleil. Tout le temps que ces esprits célestes restaient auprès de la sainte, ses souffrances cessaient, elle n'éprouvait plus qu'une indicible joie et se croyait transportée au ciel. Aussi pour jouir plus souvent et plus longtemps de ces chastes délices, s'efforçait-elle de conserver et d'augmenter la pureté de son âme et de la préserver des plus légères souillures. Elle s'efforçait aussi d'inspirer à toutes les personnes qui la visitaient une tendre dévotion envers leurs saints Anges gardiens. Les grâces et les faveurs qu'elle recevait par l'entremise de son bon Ange étaient prodigieuses. Souvent il la transportait dans le Purgatoire, afin que, touchée des souffrances des saintes âmes qui y étaient détenues, elles les délivrât par la ferveur de ses prières et en s'engageant à satisfaire pour elles à la Justice divine. Une fois, il lui fit contempler la gloire dont jouissent les heureux habitants du ciel. Remercions Dieu du bienfait qu'il nous a accordé en nous donnant un de ses Anges pour nous garder et nous conduire, et ayons une grande dévotion à notre saint Ange gardien.
L'Ange Gardien n°11 - Mars 1903 (p. 366)
Un jour, son bon Ange transporta sainte Lidwine à Jérusalem et lui fit visiter tous les lieux sanctifiés par les souffrances de notre divin Rédempteur. Là, par un privilège spécial, elle ressentit les mêmes douleurs que notre adorable Sauveur éprouva dans les diverses circonstances de sa passion, et se trouva comme toute transformée en lui. Il la conduisit de même dans plusieurs autres lieux où sa piété pouvait recevoir des consolations. Lorsque ce céleste guide devait la transporter quelque part, il la prenait par la main et la conduisait d'abord dans l'église de Saint-Jean-Baptiste, sa paroisse, la menait devant l'autel de la sainte Vierge et, après avoir révéré avec elle l'image de l'auguste Reine des Anges et des hommes, il la transportait au lieu de pèlerinage que le Seigneur voulait qu'elle fît.
Ce divin Messager rendit à cette âme si pure et si éprouvée toutes sortes de bons offices. En voici un exemple : Un mercredi des Cendres, le prêtre qui devait lui en apporter se faisant attendre, son céleste gardien se chargea de le remplacer et marqua lui-même son front de la sainte poussière bénite que l'Eglise répand en ce jour sur la tête de ses enfants. Les bienfaits de son bon Ange gardien durèrent jusqu'à sa mort qui arriva le 14 avril 1433. Il l'assista à ses derniers moments ; il se tint auprès d'elle, accompagné d'un grand nombre d'autres Anges qui, par de ravissants concerts, semblaient la convier à aller chanter au ciel les louanges de son Bien-Aimé. Ils conduisirent son âme au pied du trône du divin époux des vierges.
L'Ange Gardien n°01 - Mai 1903 (pp. 4-5)
Litanies de sainte Lydwine
Seigneur, ayez pitié de nous.
Christ, ayez pitié de nous.
Seigneur, ayez pitié de nous.
Jésus-Christ, écoutez-nous.
Jésus-Christ, exaucez-nous.
Père céleste, qui êtes Dieu, ayez pitié de nous.
Fils Rédempteur du monde, qui êtes Dieu, ayez pitié de nous.
Esprit-Saint, qui êtes Dieu, ayez pitié de nous.
Trinité Sainte, qui êtes un seul Dieu, ayez pitié de nous.
Notre-Dame de Liesse, Source et Cause de notre joie, priez pour nous
Notre-Dame de Liesse, fidèle protectrice de sainte Lydwine, priez pour nous.
Sainte Lydwine, dont le nom signifie "grande souffrance", priez pour nous.
Sainte Lydwine, admirable dès l'enfance, priez pour nous.
Sainte Lydwine, à qui la Sainte Vierge a souri, priez pour nous.
Sainte Lydwine, désireuse de la solitude, priez pour nous.
Sainte Lydwine, épouse de Jésus, priez pour nous.
Sainte Lydwine, modèle des vierges, priez pour nous.
Sainte Lydwine, exemple d'amabilité, priez pour nous.
Sainte Lydwine, miroir d'obéissance, priez pour nous.
Sainte Lydwine, invincible dans la patience, priez pour nous.
Sainte Lydwine, temple de l'humilité la plus parfaite, priez pour nous
Sainte Lydwine, victime pour l'amour de Jésus, priez pour nous
Sainte Lydwine, héroïque dans le sacrifice, priez pour nous.
Sainte Lydwine, généreuse dans le pardon, priez pour nous.
Sainte Lydwine, martyre de pénitence, priez pour nous.
Sainte Lydwine, recours contre les incendies, priez pour nous.
Sainte Lydwine, adoratrice de la Sainte Trinité, priez pour nous.
Sainte Lydwine, imitatrice de Job, priez pour nous.
Sainte Lydwine, magnifique pour les pauvres, priez pour nous.
Sainte Lydwine, discrète auxiliaire du Clergé, priez pour nous.
Sainte Lydwine, miracle de mortification, priez pour nous.
Sainte Lydwine, jardin choisi de toutes les vertus, priez pour nous.
Sainte Lydwine, pleine d'amour pour le Crucifié, priez pour nous.
Sainte Lydwine, parfaite dans la simplicité, priez pour nous.
Sainte Lydwine, si remarquablement confiante en Dieu, priez pour nous.
Sainte Lydwine, jamais invoquée sans quelque réponse, priez pour nous.
Sainte Lydwine, assistée par votre ange gardien, priez pour nous.
Sainte Lydwine, exhalant de divins parfums, priez pour nous.
Sainte Lydwine, astre bienfaisant des égarés, priez pour nous.
Sainte Lydwine, sûr réconfort des éprouvés, priez pour nous.
Sainte Lydwine, protectrice des fugitifs, priez pour nous.
Sainte Lydwine, secours dans les dangers, priez pour nous.
Agneau de Dieu, qui effacez les péchés du monde, pardonnez-nous, Seigneur.
Agneau de Dieu, qui effacez les péchés du monde, exaucez-nous, Seigneur.
Agneau de Dieu, qui effacez les péchés du monde, ayez pitié de nous, Seigneur.
Comme le cinnamone et le baume aromatique, dans les places publiques, j'ai répandu une senteur de parfum, et comme la myrrhe la plus excellente, j'ai exhalé une odeur suave.
Priez pour nous, sainte Lydwine.
Afin que nous soyons dignes des promesses du Christ.
Prions
O Dieu, qui fîtes de la bienheureuse vierge Lydwine une victime admirable de patience et de charité, permettez, nous Vous en prions, que par son exemple et son intercession nous soyons trouvés dignes de parvenir aux joies éternelles après avoir supporté pour votre Volonté les misères de cette vie et secouru notre prochain ici-bas. Par Jésus-Christ Notre-Seigneur. Ainsi soit-il.
Neuvaine à sainte Lydwine de Schiedham
Prière de sainte Lydwine de Schiedam à son Ange gardien
Ange de Dieu et bien-aimé Frère, je me confie en votre bénéficence et vous supplie humblement d'intercéder pour moi auprès de mon Epoux, afin qu'il me remette mes péchés, qu'il m'affermisse dans la pratique du bien, qu'il m'aide par sa grâce à me corriger de mes défauts et qu'il me conduise au Paradis pour y goûter la fruition de sa présence et de son amour et y posséder la vie éternelle. Ainsi soit-il.
Dire ensuite 5 Pater, 5 Ave en l'honneur de la Sainte Trinité (demandés dans une vision à une religieuse par la sainte comme préalable à sa guérison: un des trois miracles reconnus par l'Eglise pour la canonisation).
SOURCE : http://imagessaintes.canalblog.com/archives/2008/07/20/9985578.html
" Lorsque les flots de la tristesse submergent votre coeur, au lieu de vous désespérer, cherchez promptement la miséricorde de Dieu, comme l'enfant affligé cherche le sein de sa mère."
Sainte Lydwine de Schiedam aux affligés qui venait la visiter.
Issus d'ancêtres nobles, mais tombés dans la pauvreté, les parents de Lydwine n'avaient pas pour cela hésité à élever neuf enfants, huit garçons et une fille.
Lydwine vint au monde le 18 mars, dimanche des Rameaux, de l'année 1380, tandis que l'on chantait à l'église la passion de Notre Seigneur Jésus-Christ.
Elle recut le nom de Lydwine, nom véritablement prophétique par les deux syllabes qui le composent, Lyd et Wyt, qui signifient souffrir amplement.
Elle était une enfant gracieuse et forte, mais aussi d'une avenante beauté.
A l'age de 7 ans, elle commença à consacrer son corps et son âme à Notre Seigneur Jésus-Christ et à rejeter les divertissements de ses compagnes.
A douze ans, sa beauté était admirée de tout le monde.
Quand, à quinze ans, ses charmes et ses qualités lui attirèrent de nombreuses demandes de mariage, elle dit à son père qui envisageait de la marier :
" Je demanderais plutôt à Dieu de me rendre laide pour repousser les regards des hommes."
Son père abandonna son projet et laissa son admirable fille se consacrer ainsi à Notre Seigneur.
Dieu la prit au mot.
À la suite d'une chute où elle eut une côte brisée, on la transporta sur son lit ; elle ne le quitta plus jusqu'à sa mort. Malgré tous les soins prodigués, le mal ne fit qu'empirer. Un abcès se forma qui ne lui permettait plus de rester ni couchée, ni assise, ni levée ; perdant l'usage de ses jambes, elle se traînait sur les genoux, sur les coudes, se cramponnant aux meubles.
Malgré sa condition, qui n'allait qu'empirer, elle se dépouillait de tout ce qu'elle pouvait pour subvenir au soins des pauvres. Le duc Jean de Bavière, la princesse Marguerite de Hollande - et d'autres personnes de grandes conditions - lui faisaient des dons pour lui permettre de subvenir à son quotidien si douloureux et difficile : elle donnait tout à ses chers pauvres.
Ses pleurs, ses cris, ses gémissements effrayaient et éloignaient tout le monde, sauf ses admirables parents, qui ne cessèrent de la soigner avec amour. Peu à peu il lui devint même impossible de ramper ainsi. Trois plaies profondes s'ouvrirent dans son pauvre corps, dont l'une se remplit de vers, qui y grouillaient en telle quantité qu'on en retirait jusqu'à deux cents en vingt-quatre heures. Comme on soulageait les ulcères, une tumeur lui vint à l'épaule, à laquelle s'ajouta bientôt le " mal des ardents " qui dévora ses chairs jusqu'aux os.
À cette nomenclature incomplète de ses maux, il faut ajouter la torture des remèdes inventés par l'ignorante bonne volonté des médecins, qui ne réussirent guère qu'à remplacer une maladie par une autre.
Le céleste Epoux de notre Sainte voulut faire connaître par des miracles combien son endurance, sa fidélité et ses libéralités lui étaient agréables.
Ainsi Lydwine était couchée sur le dos, impuissante à se remuer, n'ayant que l'usage de la tête et du bras gauche, torturée sans cesse, perdant son sang, dévorée des vers, et pourtant vivant et gardant assez de forces pour ne pas mourir. Et au milieu de tout cela elle était heureuse, et se disait prête à souffrir ainsi pendant de longues années.
À partir de 1414, jusqu'à sa mort, c'est à dire pendant dix-neuf ans, elle ne se nourrit que de la Sainte Eucharistie. Jusqu'à la fin, ses maux s'aggravèrent ; mais ses plaies, ses vomissements n'exhalaient plus que des odeurs suaves et parfumées. Aussi on venait plus volontiers la voir, entretenir et écouter ses pieuses exhortations. Rien de plus ardent que sa charité, toujours au service des malheureux qu'elle secourait malgré son indigente pauvreté, et des affligés qui trouvaient auprès d'elle consolation.
Elle eut souvent la visite de son ange gardien, qui lui apparaissait souvent et ne contribuait ainsi pas peu à son soulagement. Il la transporta en esprit à plusieurs reprise à Jérusalem afin qu'elle pût adorer les Lieux Saints. Il lui dévoilait les peines que souffrent les âmes en efers et au purgatoire. Sainte Lydwine avait d'ailleurs particulièrement à coeur le soin de la délivrance de ces âmes.
D'autres anges lui apparaissaient en forme humaine ; elle leur parlait et connaissait les personnes qu'ils avaient en leur garde.
Le mercredi de Pâques, 14 avril 1433, ses vomissements ayant repris, elle se mit en oraison, et, dans l'ardeur de sa prière et de son élévation à Dieu, elle rendit son âme à son Epoux céleste, de la manière qu'elle avait désirée, seule, sans autre témoins qu'un petit enfant - qui était son neveu - qu'elle avait gardé auprès d'elle.
Après son trépas, on découvrit la ceinture de crin qu'elle portait en secret depuis sa jeunesse, et qui servit depuis à chasser les démons et autres esprits immondes des corps des possédés.
Son corps, difforme toute sa vie à la suite de ses maladies, devint parfaitement saint, d'une grande beauté et sans plus aucune trace de toutes les diverses et cruelles maladies qu'elle avait souffertes. Il en exhalait un parfum plus suave que jamais.
Sainte Lydwine fut enterrée à Schiedam, en l'église paroisssiale Saint-Jean-Baptiste.
On fit de la maison de son père un monastère de soeurs grises du Tiers Ordre de Saint-François, que même les bêtes féroces calvinistes ne profanèrent pas jusqu'au bout puisqu'elles finirent, parès expulsion violente des religieuse et saccages variés, par le transformer en orphelinat.
Son culte a été confirmé par Léon XIII en 1890.
Rq : Sa vie a été écrite par ses contemporains Jean Gerlac (qui était aussi son parent), Jean Gautier son confesseur et Jean Bruchmann provincial des Franciscains. Chacun des trois l'avait connu personnellement et aurent à admirer l'héroicité de notre Sainte.
A ce sujet, un livre sur sainte Lydwine de Schiedam est assez connu et a pour auteur, à la fin du XIXe siècle, l'écrivain français d'origine flamande, Joris-Karl Huysmans. On l'évitera. Parce qu'il donne une vision très équivoque de la sainte et que ses commentaires sont parfois du goût certain qu'avait cet auteur pour l'ésotérisme et l'obscurité.
Participants in a historic religious procession during the 2018 Heiligdomsvaart (Relics Pilgrimage) in Maastricht, Netherlands. The history of this seven-yearly catholic pilgrimage goes back to the Middle Ages. The first 'modern' version took place in 1874. On both Sundays of the 10-day festival, a procession is held in which the main relics and other devotional objects are exhibited. This photo was taken at Het Bat during the (second) procession on Sunday 3 June 2018. This particular group represents the Roman Catholic Basilica of Saint Liduina and Our Lady of the Rosary in Schiedam, where Saint Liduina is venerated. Her reliquary is carried on a processional litter.
14 avril : Sainte Lydwine de Schiedam, vierge et mystique néerlandaise (1380-1433)
Originaire de Schiedam en Hollande-Méridionale (Pays-Bas), elle naquit un Dimanche des Rameaux, le 18 mars 1380 dans une famille d'ancêtres nobles... mais ils étaient tombés dans la pauvreté. Ses parents avaient neuf enfants, huit garçons et une fille. Enfant gracieuse et forte et d'une avenante beauté, ses charmes et ses qualités lui attirèrent de nombreuses demandes de mariage. Elle dit à ses parents : « Je demanderais plutôt à Dieu de me rendre laide pour repousser les regards des hommes ». Dieu la prit au mot. À la suite d'une chute (en patinant sur la glace) où elle eut une côte brisée, on la transporta sur son lit. Elle ne le quitta plus jusqu'à sa mort. Malgré tous les soins prodigués, le mal ne fit qu'empirer. Un abcès se forma qui ne lui permettait plus de rester ni couchée, ni assise, ni levée; perdant l'usage de ses jambes, elle se traînait sur les genoux, sur les coudes, se cramponnant aux meubles. Ses pleurs, ses cris, ses gémissements effrayaient et éloignaient tout le monde, sauf ses admirables parents, qui ne cessèrent de la soigner avec amour. Trois plaies profondes s'ouvrirent dans son pauvre corps, dont l'une se remplit de vers, qui y grouillaient en telle quantité qu'on en retirait jusqu'à deux cents en vingt-quatre heures. Comme on soulageait les ulcères, une tumeur lui vint à l'épaule, à laquelle s'ajouta bientôt le "mal des ardents" qui dévora ses chairs jusqu'aux os. À cela, il faut ajouter la torture des remèdes inventés par l'ignorante bonne volonté des médecins, qui ne réussirent guère qu'à remplacer une maladie par une autre.
Ainsi Lydwine était couchée sur le dos, impuissante à se remuer, n'ayant que l'usage de la tête et du bras gauche, torturée sans cesse, perdant son sang, dévorée des vers, et pourtant vivant et gardant assez de forces pour ne pas mourir. Et au milieu de tout cela elle était heureuse, et se disait prête à souffrir ainsi pendant de longues années. À partir de 1414, jusqu'à sa mort, c'est à dire pendant dix-neuf ans, elle ne se nourrit que de la Sainte Eucharistie. Jusqu'à la fin, ses maux s'aggravèrent; mais ses plaies, ses vomissements n'exhalaient plus que des odeurs suaves et parfumées. Aussi on venait plus volontiers la voir, entretenir et écouter ses pieuses exhortations. Rien de plus ardent que sa charité, toujours au service des malheureux qu'elle secourait malgré son indigente pauvreté, et des affligés qui trouvaient auprès d'elle consolation. On doit aussi ajouter d’incroyables grâces mystiques : bilocation, lecture dans les âmes, réception des sacrés stigmates et participation régulière à la Passion de Jésus, visions du Christ et de la Vierge. Elle visita des lieux saints (Rome, Terre Sainte) mais aussi l'Enfer, le Purgatoire et le Paradis. Lorsqu'elle se trouva au Paradis, son Ange Gardien lui montra un rosier pour lui dire qu'elle ne trépassera pas avant que les toutes les roses soient en fleurs.
Ce fut le mardi de Pâques 1433 (le 14 avril à 53 ans) que Lydwine acheva la montée de son Calvaire, qui avait duré trente-sept ans. Aussitôt son pauvre corps exténué, défiguré, reprit ses couleurs, son embonpoint et sa beauté; il exhalait un parfum plus suave que jamais. Son corps fut conservé intact, miraculeusement, mais au XVIème siècle, les protestants le brûlèrent et on ne conserve plus, en guise de reliques, que les os calcinés retrouvés dans le bûcher… Ses reliques se trouvent maintenant dans la Basilique de Schiedam, aux Pays-Bas (Zuid-Holland). Elle est canonisée le 14 mars 1890 par le Pape Léon XIII.
Sainte Lydwine est la sainte patronne des maladies rares et de la ville de Schiedam.
Elle est fêtée le 14 juin dans le calendrier liturgique propre aux Pays-Bas.
Un pèlerinage en son honneur existe le 2ème dimanche après Pâques.
Poster van Sint-Liduina die de stad Schiedam beschermt
tegen bommenwerpers.
Affiche de Sint-Liduina protégeant la ville de Schiedam contre les bombardiers, 14 mai 1940
SOURCE : http://livres-mystiques.com/partieTEXTES/lydwine_retirer/lydwine/lyd1.htm
Saint Lydwina of Schiedam
Also
known as
- Liduina
- Lidwid
- Lidwina
- Lijdwine
- Ludivine
- Lydwid
- Lidwyna
- Lydwine
Profile
Her father was a poor noble, and her mother a poor commoner. Lydwina early evinced a
devotion of Our Lady of Schiedam. Injured in
an ice-skating accident at age 16, the
broken rib caused gangrene to set in, and Lydwina became paralyzed and suffered
for decades. She spent her time praying, meditating, and offering her pain
to God.
She developed a devotion
to the Eucharist. Given to ecstatic visions in which she was
shown Heaven and Purgatory, participated in Christ’s Passion,
and was visited by saints. Legend says that she had the gift of inedia, and that her only food for her
last 19 years was the Eucharist. Miracles occurred at her bed side.
Sometimes accused of being possessed, she was tested by priests. Blind her last seven years. Her final vision was of
Christ administering last rites to her. Biography written by
Thomas a Kempis.
Born
- 14 April (Easter) 1433 at Schiedam, Netherlands of natural causes
- against
sickness
- against
bodily ills
- ice skating
- prolonged
suffering
- roller
skating
- sick people
- skaters
- skating
- —
- Schiedam, Netherlands
- crippled
woman holding a crucifix
- crippled woman receiving
a branch of roses from an angel
- crippled woman receiving
a lily from the angel
- crippled woman with
a cross and rosary
- girl falling on ice while skating
- girl working
on embroidery
SOURCE : https://catholicsaints.info/saint-lydwina-of-schiedam/
St. Lidwina
Born at Schiedam, Holland, 18 April 1380; died 14 April, 1433. Her father, Peter by name, came of a noblefamily while her mother Petronella, born at Kethel, Holland, was a poor country girl. Both were poor. Very early in her life St. Lidwina was drawn towards the Mother of God and prayed a great deal before the miraculous image of Our Lady of Schiedam. During the winter of the year of 1395, Lidwina went skating with her friends, one of whom caused her to fall upon some ice with such violence that she broke a rib in her right side. This was the beginning of her martyrdom. No medical skill availed to cure her. Gangrene appeared in the woundcaused by the fall and spread over her entire body. For years she lay in pain which seemed to increase constantly. Some looked on her with suspicion, as being under the influence of the evil spirit. Her pastor, Andries, brought her an unconsecrated host, but the saint distinguished it at once. But God rewarded her with a wonderful gift of prayer and also with visions. Numerous miracles took place at her bed-side. The celebrated preacher and seer, Wermbold of Roskoop, visited her after previously beholding her in spirit. The pious Arnoldof Schoonhoven treated her as a friend. Hendrik Mande wrote for her consolation a pious tract in Dutch. WhenJoannes Busch brought this to her, he asked her what she thought of Hendrik Mande's visions, and she answered that they came from God. In a vision she was shown a rose-bush with the words, "When this shall be in bloom, your suffering will be at an end." In the spring of the year 1433, she exclaimed, "I see the rose-bush in full bloom!" From her fifteenth to her fifty-third year, she suffered every imaginable pain; she was one sore from head to foot and was greatly emaciated. On the morning of Easter-day, 1433, she was in deepcontemplation and beheld, in a vision, Christ coming towards her to administer the Sacrament of Extreme Unction. She died in the odour of great sanctity. At once her grave became a place of pilgrimage, and as early as 1434 a chapel was built over it. Joannes Brugmann and Thomas à Kempis related the history of her life, and veneration of her on the part of the people increased unceasingly. In 1615 her relics were conveyed toBrussels, but in 1871 they were returned to Schiedam. On 14 March, 1890, Leo XIII put the official sanction of the Church upon that veneration which had existed for centuries.
COUDURIER, Vie de la bienheureuse Lidwine (Paris, 1862); RIBADENEIRA, La vie de s. Lidwine, vierge (Valenciennes, 1615); THOMAS À KEMPIS, Vita Lidewigis virginis in Opera Omnia, iv (Freiburg, 1905); HUYSMANS, Sainte Lydwine de Schiedam (Paris, 1901).
Copyright © 2020 by Kevin Knight. Dedicated to the Immaculate Heart of Mary.
Saint Lydwine
St. Lydwine is the patroness of sickness. She was born
at Schiedam, Holland, one of nine children of a working man. After an injury in
her youth, she became bedridden and suffered the rest of her life from various
illnesses and diseases.
She experienced mystical gifts, including supernatural
visions of heaven, hell, purgatory, apparitions of Christ, and the stigmata.
Thomas a Kempis wrote a biography of her. She was canonized by Pope Leo XIII in
1890. Lydwine suffered a fall while ice skating in 1396, when a friend collided
with her and caused her to break a rib on the right side. From this injury, she
never recovered. An abscess formed inside her body which later burst and caused
Lydwine extreme suffering.
Eventually, she was to suffer a series of mysterious illnesses which in retrospect seemed to be from the hands of God. Lydwine heroically accepted her plight as the will of God and offered up her sufferings for the sins of humanity. Some of the illnesses which affected Lydwine were headaches, vomiting, fever, thirst, bedsores, toothaches, spasms of the muscles, blindness, neuritis and the stigmata. Her feast day is April 14.
Sint-Liduinakerk, Rotterdam
(also known as Lydwina, Lydwid, Lidwyna)
Born in Schiedam, the Netherlands, in 1380; died 1433; cultus approved in 1890. Lidwina, one of nine children of a laborer, developed a devotion to the Blessed Virgin in her childhood. When her mother would send her on any errand, Lidwina would visit the church to greet her Lady with a Hail Mary. At the age of 12, she pledged her virginity to Christ.
She was injured in 1396 while ice skating and became a life-long invalid. She was cruelly wed to agonizing bodily pains, ulcers, the Black Plague and other maladies, without counting the familial and spiritual complications. Lidwina bore the pain patiently as reparation for the sins of others.
For 30 years she received no explanation of her incredible sufferings except through Jesus Christ who confided in her and promised the consolation of a heavenly life. Upon the advice of her confessor, Jan Pot, Lidwina meditated night and day on our Lord's passion, which she divided into seven parts, to correspond to the seven canonical hours of prayer. Through this practice Lidwina soon found all her bitterness and affliction converted into sweetness and consolation, and her soul so much changed, that she prayed to God to increase her pains and patience. Beginning in 1407, Lidwina began to experience supernatural gifts--ecstasies and visions in which she participated in the Passion of Christ, saw purgatory and heaven and visited with saints.
Though her family was poor, Lidwina gave away the major portion of the alms given to her by others. Upon the death of her parents, she bequeathed to the poor all the goods that they left to her.
The last 19 years of her life she partook of no food except the Holy Eucharist, slept little if at all during the last seven years of her life, and became almost completely blind and was unable to move any part of her body except her head and left arm. Her extraordinary sufferings attracted widespread attention. When a new parish priest accused her of hypocrisy, the people of the town threatened to drive him away. An ecclesiastical commission appointed to investigate declared her experiences to be valid.
She died on Easter Tuesday in 1433. Thomas a Kempis, author of Imitation of Christ and an eyewitness of some of her miracles, wrote her biography. The chapel in which her body lay in a marble tomb was renamed for her the following year, and her father's house was converted into a monastery of Gray Sisters of the third order of St. Francis. The Calvinists demolished the chapel and changed the monastery into a hospital for orphans. Her relics were translated to Brussels, and enshrined in the collegiate church of St. Gudula. Isabella obtained a portion of her relics and enshrined them in the church of the Carmelite convent which she founded.
Lidwina was never formally beatified; however, a Mass was sung in her chapel at Schiedham on her festival, with a panegyric on the holy virgin. Her vita was compiled by John Gerlac, her cousin, and John Walter, her confessor: and by John Brugman, provincial of the Franciscans, who were all personally acquainted with her (Benedictines, Delaney, Encyclopedia, Husenbeth).
Lidwina is portrayed in art as a cripple holding a crucifix and receiving a branch of roses from an angel. Sometimes she may be shown (1) receiving a lily from the angel; (2) with a cross and rosary; (3) as a girl falling on ice while skating; or (4) working on embroidery (Roeder). She is the patron of skaters.
B. Lidwina, Called Lydwid, Virgin
SHE was born at Schiedham, or Squidam, in Holland, near the mouth of the Meuse, in 1380. From seven years of age, she conceived an extraordinary devotion to the Blessed Virgin; and, when she was sent abroad by her mother on an errand, would go to the church to salute the Mother of God, by a Hail Mary, before her image there. At twelve years of age she made a vow of virginity. At fifteen, amusing herself with skating with her companions, according to the custom of that country, she fell on rough broken pieces of ice, and broke a rib. From this hurt, accompanied with an inward bruise, and from a great imposthume, which was formed in the womb, she suffered extremely, taking very little nourishment, and struggling night and day under great pains. An ulcer also consumed her lungs, and she sometimes vomited up great quantities of purulent matter. She had also three exterior ulcers, besides a complication of other distempers from the inward bruises, which brought on a dropsy, under which she laboured nineteen years; for the last seven years, she was not able to stir herself in bed nor even to move any part of her body, except her head and left arm. When moved by others, she was bound with cloths to keep the parts of her body together, so much was it worn and emaciated. She lived a considerable time almost without either nourishment or sleep, and had many sores on her face, legs, and other parts, like scorbutic inflammations and ulcers. For the thirty last years of her life, she never quitted her bed. The three or four first years of her sickness she was obliged to use violence, and to make continual efforts to maintain her soul constantly in the perfect sentiments of patience and resignation. After this term, by the advice of her confessarius, the devout John Pot, she employed herself continually in meditating on our Saviour’s sacred passion, which she divided into seven parts, to correspond to the seven canonical hours of prayer; in which she occupied herself day and night. By this practice and meditation, she soon found all her bitterness and affliction converted into sweetness and consolation, and her soul so much changed, that she prayed God would rather increase her pains, together with her patience, than suffer them to abate. She was even ingenious, by private mortifications, to add to her sufferings, in which she found a hidden manna. She lay on a poor straw bed, like a true sister of the suffering Lazarus, yet would strive to make it more uneasy to her under her other pains. Whatever was given her in alms, above the little which served for her own support, she distributed among the poor, not suffering any of her family, though indigent, to partake of it. After the death of her pious parents, she gave to the poor all the goods they bequeathed to her. Before she had, by constantly meditating on our Lord’s passion, by assiduous prayer and self-denial, acquired a love and relish of the cross, patience was more difficult to her, and less perfect: but when filled with the Spirit of Christ, she found a comfort in her pains, and it appeared how God had, in his tender mercy, visited her only to purify her heart to himself, and to fill it with his graces. She spoke of God with such unction, that her words softened and converted hardened sinners. Her patience was recompensed a hundred fold in this world by the extraordinary spiritual consolations with which she was often favoured, and by the grace of the Holy Ghost, accompanied with a wonderful gift of miracles, and many divine revelations. She sometimes had trials of spiritual dryness, but these served only more perfectly to purify her soul, and prepare her for sweeter visits of her heavenly Comforter. The holy sacrament of the eucharist was, above all other means, her principal strength, comfort, and happiness on earth; it renewed in her breast the burning flame of divine love, and nourished in her a continual source of tears and compunction. Her humility made her desire nothing so much as obscurity, and to be unknown and contemned by all men. After a severe martyrdom of thirty-eight years, in painful sickness, she was called to a crown of glory on Easter-Tuesday, the 14th of April, 1433, being fifty-three years old. God honoured her by miracles, to some of which Thomas à Kempis was an eye-witness. The chapel in which her body lay, in a marble tomb, in the parish church of Schiedham, begun to bear her name in 1434; and her father’s house, in which she died, was, after her death, converted into a monastery of Grey Sisters, of the third order of St. Francis. The Calvinists demolished the above-mentioned chapel; but changed the monastery into an hospital for orphans. Her relics soon after were conveyed to Brussels, and enshrined in the collegiate church of St. Gudula. The infanta Isabella procured a partition of them to be made, and placed one moiety in the church of the Carmelite nuns, of which she was the foundress. She was never beatified; but a mass on the Blessed Trinity was sung in her chapel at Schiedham on her festival, with a panegyric on the holy virgin. See her life compiled by John Gerlac, her cousin, and John Walter, her confessor; and by John Brugman, provincial of the Franciscans, who were all personally acquainted with her. Also from her life abridged by Thomas à Kempis. See Papebroke the Bollandist, 14th April, t. 2, p. 287; Molanus, &c
Rev. Alban Butler (1711–73). Volume IV: April. The Lives of the Saints. 1866.
SOURCE : http://www.bartleby.com/210/4/145.html
Purgatory Explained, Part 1, Chapter 7
Article
Location of Purgatory –
Saint Lidwina of Schiedam
Let us narrate a third
vision relating to the interior of Purgatory, that of Saint Lidwina of
Schiedam, who died 11 April 1433, and whose history, written by a contemporary
priest, has the most perfect authenticity. This admirable virgin, a true
prodigy of Christian patience, was a prey to all the pains of the most cruel
maladies for the period of thirty-eight years. Her sufferings rendering sleep
impossible to her, she passed long nights in prayer, and then, frequently wrapt
in spirit, she was conducted by her angel guardian into the mysterious regions
of Purgatory. There she saw dwellings, prisons, divers dungeons, one more
dismal than the other; she met, too, souls that she knew, and she was shown
their various punishments.
It may be asked, “What
was the nature of those ecstatic journeys?” and it is difficult to explain; but
we may conclude from certain other circumstances that there was more reality in
them than we might be led to believe. The holy invalid made similar journeys
and pilgrimages upon earth, to the holy places in Palestine, to the churches of
Rome, and to monasteries in the vicinity. She had an exact knowledge of the
places which she had thus traversed. A Religious of the monastery of Saint
Elizabeth, conversing one day with her, and speaking of the cells, of the
chapter room, of the refectory, etc., of his community, she gave him as exact
and detailed a description of his house as though she had passed her life
there. The Religious having expressed his surprise, “Know, Father,” said she,
“that I have been through your monastery; I have visited the cells, I have seen
the angel guardians of all those who occupy them” One of the journeys which our
saint made to Purgatory occurred as follows:
An unfortunate sinner,
entangled in the corruptions of the world, was finally converted.
Thanks to the prayers
and urgent exhortations of Lidwina, he made a sincere Confession of all his
sins and received absolution, but had little time to practice penance, for
shortly after he died of the plague.
The saint offered up
many prayers and sufferings for his soul; and some time afterwards, having been
taken by her angel guardian into Purgatory, she desired to know if he was still
there, and in what condition. “He is there,” said her angel, “and he suffers
much. Would you be willing to endure some pain in order to diminish his?”
“Certainly,” she replied, “I am ready to suffer anything to assist him.”
Instantly her angel conducted her into a place of frightful torture. “Is this,
then. Hell, my brother?” asked the holy maiden, seized with horror. “No,
sister,” answered the angel, “but this part of Purgatory is bordering upon
Hell.” Looking around on all sides, she saw what resembled an immense prison,
surrounded with walls of a prodigious height, the blackness of which, together
with the monstrous stones, inspired her with horror. Approaching this dismal
enclosure, she heard a confused noise of lamenting voices, cries of fury,
chains, instruments of torture, violent blows which the executioners discharged
upon their victims. This noise was such that all the tumult of the world, in
tempest or battle, could bear no comparison to it. “What, then, is that
horrible place?” asked Saint Lidwina of her good angel. “Do you wish me to show
it to you?” “No, I beseech you,” said she, recoiling with terror; “the noise
which I hear is so frightful that I can no longer bear it; how, then, could I
endure the sight of those horrors?”
Continuing her
mysterious route, she saw an angel seated sadly on the curb of a well. “Who is
that angel?” she asked of her guide. “It is,” he replied, “the angel guardian
of the sinner in whose lot you are interested. His soul is in this well, where
it has a special Purgatory.” At these words, Lidwina cast an inquiring glance
at her angel; she desired to see that soul which was dear to her, and endeavor
to release it from that frightful pit. Her angel, who understood her, having
taken off the cover of the well, a cloud of flames, together with the most
plaintive cries, came forth.
“Do you recognize that
voice?” said the angel to her. “Alas! yes,” answered the servant of God. “Do
you desire to see that soul?” he continued. On her replying in the affirmative,
he called him by his name; and immediately our virgin saw appear at the mouth
of the pit a spirit all on fire, resembling incandescent metal, which said to
her in a voice scarcely audible, “O Lidwina, servant of God, who will give me
to contemplate the face of the Most High?” The sight of this soul, a prey to
the most terrible torment of fire, gave our saint such a shock that the
cincture which she wore around her body was rent in twain; and, no longer able
to endure the sight, she awoke suddenly from her ecstasy.
The persons present,
perceiving her fear, asked her its cause. “Alas!” she replied, “how frightful
are the prisons of Purgatory! It was to assist the souls that I consented to
descend thither. Without this motive, if the whole world were given to me, I would
not undergo the terror which that horrible spectacle inspired.”
Some days later, the
same angel whom she had seen so dejected appeared to her with a joyful
countenance; he told her that the soul of his protege had left the pit and
passed into the ordinary Purgatory. This partial alleviation did not suffice
the charity of Lidwina; she continued to pray for the poor patient, and to
apply to him the merits of her sufferings, until she saw the gates of Heaven
opened to him.
MLA Citation
- Father
François Xavier Schouppe, S.J. Purgatory Explained by the Lives and Legends of
the Saints, 1893. CatholicSaints.Info. 25 March 2018. Web. 22
December 2020.
<https://catholicsaints.info/purgatory-explained-part-1-chapter-7/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/purgatory-explained-part-1-chapter-7/
Le viene in aiuto un prete, Giovanni de Pot, con discorsi sereni sulla sofferenza innocente di Gesù Cristo; ingiusta, ma salvatrice. Allo stesso modo, le dice, la frattura e gli altri suoi mali non sono una sciagura priva di senso. Al contrario, sono un’impresa che le affida il Signore: ora lei, dal suo letto, può collaborare alla Redenzione; ogni dolore suo porta salvezza ad altri. E Liduina dice di sì: se il patire ha quel senso e quella funzione, lei lo accetta. Solo, chiede qualcosa, un segno dall’alto – come hanno fatto certi personaggi dell’Antico Testamento – che confermi la volontà divina. E lo ottiene, scrivono i suoi biografi, citando le testimonianze: sopra il suo capo appare splendente l’Ostia eucaristica. E la vedono anche parenti e vicini, i quali poi rifiutano di ascoltare il parroco, accorso anche lui, che parla di “frode del demonio”. Anzi, ricorrono al vescovo, che manda a Schiedam un altro sacerdote.
Dopo il fatto, è naturale che a casa sua venga gente anche da paesi vicini: le voci di miracolo attirano. Ma, col tempo, altri arrivano da Rotterdam, da vari luoghi della Contea d’Olanda, soggetta all’epoca ai Wittelsbach di Baviera. E poi dalle Fiandre, dalla Germania, perfino dall’Inghilterra. Non vengono più per il miracolo di quel giorno. Vengono per lei, perché lei è ora il miracolo. E la sua casa è il luogo della speranza. La sua voce guida la preghiera e orienta la vita di chi l’avvicina: malati e sani, buoni cristiani e furfanti, ricchi e poveri; qualcuno si traveste o si maschera per non farsi riconoscere dagli altri, ma davanti a lei si mostra com’è. Liduina accoglie tutti: ascolta, parla, soffre, consiglia, e quelli lasciano casa sua come uscendo da una festa: la malata incurabile libera i robusti dai loro mali segreti.
La sua opera si conclude nella Settimana santa del 1433, quando le viene preannunciata in modo soprannaturale l’imminente morte, che arriva il martedì dopo la Pasqua. Leggera è la sua bara, perché Liduina passava giorni e giorni senza cibo, e si è ridotta a un’ombra e una voce. Nel 1890 papa Leone XIII autorizzerà il culto in suo onore.
Autore: Domenico Agasso
SOURCE : http://www.santiebeati.it/dettaglio/49350
Saint
Lydwine of Schiedam, Virgin, by Thomas a Kempis : https://catholicsaints.info/saint-lydwine-of-schiedam-virgin-by-thomas-a-kempis/
Voir aussi : http://www.radio-silence.org/Sons/2013/LSM/pdf/lsm20130414.pdf
Joris-Karl Huysmans, Sainte Lydwine de Schiedam, 1901 :
http://livres-mystiques.com/partieTEXTES/lydwine/Table.html
http://nobility.org/2012/04/12/lydwine/